lørdag 9. oktober 2010

Lørdag og tur til landsbyen til Ricky's famile

Så ble det en spennende ny dag etter en solid frokost på hotellet i Jalandhar.  Vi som hadde anledning ble hentet ved ti-tiden og kjørte avsted på mindre veier til Rickys hjemby - ja den heter det som står på skiltet nedenfor.

Ikke enkelt å finne frem. Selv vår gode guide måtte sjekke flere ganger på mobiltlelefonen - hvor vi skulle og hvor vi skulle ta av fra hovedveien. Men frem - det kom vi :-)

Her ble vi møtt av Ricky og hans foreldre...med forberedelser til den store bryllupsdagen. Vårt første møte ble som nedenfor - i døren til Ricky's foreldres nyoppussede hjem:

Ricky med foreldre

Det ble en varm velkomst til deres landsby og deres hjem. Håkon synes familien var riktig hyggelig. Han traff en kar fra Vadsø - Sverre - på samme alder og som går i 10ende klasse i Vadsø. De ble etterhvert gode venner. For gutta var det selvsagt også mange pene indiske jenter å feste øyenene på :-). Og både slekt og naboer til Ricky var svært så gjestfrie og hyggelige å treffe. Det var samlet mer enn 70 personer i atriet foran inngangsdøren. Fantastisk! Meget fargerikt pyntede mennesker, spesielt kvinner i sari. Så begynte seremoniene med innvielser av brudgom og brud. Det var en overveldene seanse med farger, glede og hygge. Jeg lar bildene fortelle.....

Kari med bestemor til Ricky (95) og nabo

Ricky med Jeanette og Kåre

Ricky med sønnen Ronny

Ricky forberedes til bryllup av slekt og venner!

Bruden Britt sammen med Edel og meg

Britt ser fornøyd ut!

Et norsk par til fra Vadsø skal gifte seg. Her forberedes Trond av Rickys foreldre

Og her er bruden Kari, sammen med Kari og Jeanette (obs to Kari'er!)

Etter mange hyggelige timer hos Ricky's foreldre reiste vi inn til markedet i Jalandhar. På veien inn til byen traff vi mange hyggelige indere og den norske gjengen fikk stor oppmerksomhet overalt. Ikke andre fremmede å se enn oss i byen. Ellers bare indere så langt øyet rakk. Her er et par inntrykk før vi kom inn i handlegata vi hadde valgt ut.

En hyggelig mann på sykkel

Her venter et utvalg trafikkanter på grønt lys                            Så er vi på markedet

Her på handlegaten skulle jentene kjøpe seg sari og andre pyntesaker. Det var en kjempeproses på et par timer for at alle skulle få prøvd alle farger, fasonger og størrelser og prutet ferdig priser. Et ferdigsydd fullt antrekk etter mål, levert dagen etter, koster fra 300 kroner og oppover til 7-800 kroner, eller mer.....

Her står ekspeditørene og finner frem til ventende kunder sittende på benker.

For gutta - vi dro til herrebutikken etterpå - kostet det noe mer. Brudgom Trond (det norske paret) kjøpte fullt antrekk. Og  her er vår kjære guide på turen, med Trond og ekspeditøren i bakgrunnen. Guiden er den store kongen her. Han har vært i Norge en tid tidligere, senere i USA og har lagt seg opp en del kroner og aksjer og lever nå av eiendomsutvikling, aksjer og handel i India.

Etter ferdig handling, ble det lunsj og avslapping. Vi reiste deretter tilbake til hotellet og tok livet med ro før middag. Håkon og Sverre rakk en tur i basseng og jacusi før vi spiste. Etter middag samlet både indiske og norske bryllupsgjester seg i baren til en hyggelig kveld og latterfylt samtale. Og her stopper dagens blogg!