tirsdag 5. oktober 2010

Nå er det ikke lenge før avreise!!

Nå er det bare et og et halvt døgn til avreise for oss som ikke har lagt på tur enda... Dette blir spennende. Sånn like før må jeg ta med et kveldsbilde fra balkongen på sjøhuset med Lofotveggen i bakgrunnen i det varme (17 + i dag) og fine høstværet i Bodø. Setter det inn her.



Legger også ved er bilde av Britt og Ricky - og Ricky's sønn - fra bryllupet til Kari i Oxford i sommer.

                               


Det blir mange bryllup forresten. Min eldste sønn Anders og hans samboer Elin skal til pers neste år - i august. De har jo begge vært på jobb i India noen måneder hhv i fjor vinter og nå i vinter og følger derfor sikkert med. De hadde sin egen blogg: http://www.denstoreindiareisen.blogspot.com/ som anbefales å se på!

Britt og Ricky er allerede er vel framme i India. Vi andre fra Norge møtes på torsdag - dels i Oslo og etterhvert alle sammen i Helsinki.

Britt har sendt sin første epost fra India - de dro rett før helgen. Nå følger innklipp av eposten fra Britt - til nytte for alle! Mange gode tips :-)...:

Hei alle sammen,

Ja, nå sitter jeg altså på rommet ved Country Inn & Suites. Rett utenfor er det noen svære palmetrær, og jeg hører tutingen fra bilene på veien svakt litt i det fjerne. Det er kjempefint her, rent og godt vedlikeholdt, med airconditioning så vi verken fryser eller svetter inne. Flott bad med god dusj som jeg testet imorges, og senga var nydelig å sove i! Vi har nemlig hatt vår første natt i India.

Vi hadde en helt uproblematisk og ganske så behagelig reise. Flyturen Ivalo-Helsinki var helt vanlig, 1t 20min. Ikke noe turbulens. I Helsinki har vi vært ute og spist middag i løpet av ventetiden vi hadde der, og flyturen til Delhi var meget behagelig. 6 1/2t tok det, og vi hadde meget gode flyseter å sitte i og fikk god mat. Kyllingkjøttboller med ris og karri saus. Jeg så på “Natt på museet” på underholdningssystemet. Og så sov jeg i noen timer før vi landet. Helt glimrende. Da vi kom inn over India kjente vi at det faktisk luktet litt annerledes i flyet. Det er en slags krydderlukt. Veldig spennende!
Hvis noen av dere ønsker å ha ekstra god plass til bena under flyturen, kan dere forsøke ved innsjekking i Ivalo/Oslo å få seter ved utgangene på reisen til Delhi. Men ellers må jeg si at det var helt fin plass til bena der vi også satt.

I Delhi var luftfuktigheten atskillig høyere enn vi Finnmarkinger er vandt til. ;) Men temperaturen var absolutt akseptabel. Den ligger på 25-30 grader i den våkne tiden av døgnet. Helt greit. Bishen ventet på oss i Delhi. Og her kommer litt viktig informasjon:
Når dere kommer til Delhi blir dere hentet av Bishen og en moderne turbuss. Bishen får ikke gå inn på flyplassen, men må vente utenfor. Det er restriksjoner på dette pga disse lekene som foregår i Delhi, masse sikkerhet på flyplassen, mye politi og vakter der. Bishen og bussen er ved utgang 6, det er helt til venstre når dere kommer ut! Samle dere der hvor dere henter bagasjen, før dere går ut av flyplassen. Husk også å gå på do på flyplassen før dere går ut, for man kan ikke gå inn igjen etterpå.
Også på flyet: Dere får imigrasjonskort på flyet. Disse må fylles ut i sin helhet, inkludert visum detaljene som står i passet og deres signatur på 2 steder. Dere må ha med adressen til Rickys foreldre, for den skal stå på dette kortet. Adressen er:
V.P.O BOPA RAI KALAN
NAKODAR, PUNJAB

Hvis noen av dere har vært bekymret for terrorister i forbindelse med ankomsten til Delhi, kan jeg berolige med at vi landet altså samme dag som lekene skulle begynne, og vi har ikke merket noe som helst til skumle folk. Alle her er kjempehøflige og imøtekommende.

Angående mygg og bakterier:
Jeg regner med at flere har tenkt på å ta med seg malarone i tilfelle malaria. Hvis man ikke har tenkt på det, så har vi også med litt, og jeg tror man kan få kjøpt det her. Ta med myggmiddel! Dette er kjempeviktig at dere får med dere. Men dette er ikke så dramatisk som det høres ut. Vær nøye hele tiden med ikke å lufte mens lys er på inne! Sørg for å bruke lange bukser og gjerne lange ermer om kveldene. På dagtid går det ganske så greit. Har nesten ikke sett en eneste mygg på dagen. Hotellrommene er myggfrie. Jeg opplever å beskytte meg for mygg som helt uproblematisk.
Om mat: unngå melkeprodukter! Eller hvis dere skal spise/drikke noe med melk, ta det i veldig små porsjoner i starten så magen får vendt seg til det. Om mat og drikke, drikk kun vann i lukkede flasker; dette gjelder også juice. Sørg for å spise varm mat, og pass på at det er på et trygt sted. Spør gjerne. (Tror Ricky holder på å bli helt sprø, for jeg spør om ALT…hehe…)

Men jeg lover, jeg er mett og har det bra. ;)

Om reisen Delhi-Jalandhar:
Ta med toalettpapir for sikkerhetsskyld i tilfelle det er behov for å gå på do utenfor bussen underveis. Ta også med våtservietter! Jeg oppdaget i går at det ofte ikke finnes toalettpapir på de forskjellige stedene underveis til Jalandhar med mindre man kommer innom et litt bedre hotell, og det var ikke mange av dem på veien. Vi hadde heldigvis våtservietter med, så det gikk bra. Men det er et godt tips å ta med! Ellers får man kjøpt i Jalandhar alt sammen.

I går har vi altså vært hjemme hos familien til Ricky og fått servert middag og truffet bestemor Bibi. Så langt har turen vært fantastisk. I dag har vi fått servert frokost på hotellet med strålende service etter 100 rupi. ;) Husk på at folk tjener omtrent ingenting her, så de blir veldig glade for å få litt penger. Etterpå var vi innom en frisørsalong på hotellet. Der er det damefrisør og herrefrisør, man kan få massasje også, og bli sminket om man vil. Mange muligheter. Der fikk vi masse råd om hvor vi alle kan handle klær til bryllupet, og de kunne hjelpe oss med pynting!

Jeg må bare si det sånn at jeg har aldri vært med på noe lignende. Dette må definitivt være mitt livs største og mest fantastiske eventyr! Jeg gleder meg til fortsettelsen. J

Hilsen Britt

Da er vi igang.....

Hilsen Tor-Arne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar